fizik

NanoTeknolojinin Tarihi

60'lar-Feynman:

Nanoteknoloji vizyonunun ortaya çıkışını, 1959 yılında fizikçi Richard Feynman’ın malzeme ve cihazların moleküler boyutlarda üretilmesi ile başarılabilecekler üzerine yapmış olduğu ünlü konuşmasına kadar dayandırabiliriz, (There is Plenty of Room at the Bottom). Bu konuşmasında Feynman minyatürize edilmiş enstrümanlar ile nano yapıların ölçülebileceği ve yeni amaçlar doğrultusunda kullanılabileceğinin altını çizmiştir.

80'ler-Uygun mikroskopların geliştirilmesi:

Cepteki kuantum fiziği

Parçacık fiziği ilkelerinden yola çıkılarak geliştirilen dokunmatik ekran teknolojisi çığır açabilir.

Kuantum (parçacık) fiziğinden faydalanılarak geliştirilen bir teknolojiyle elektronik cihazların dokunmatik ekranları ve tuşlar, parmak basınıcının şiddetine bağlı olarak farklı işlemler gerçekleştirebilecek.

CERN'de kara delik oluşur mu?

Minik kara deliklerin oluşması bildiğimiz mekan ve zaman boyutlarının dışında başka boyutların varlığına bağlı.

Avrupa Nükleer Araştırmalar Merkezi CERN’in 27 kilometrelik yeraltı tünellerinde fizikte yeni açılımlar için umutların bağlandığı Büyük Hadron Çarpıştırıcısı (LHC) yeni bir arızadan kaçınmak için yarım güçle çalışıyor. Dolayısıyla parçacıklara kütle kazandırdığı düşünülen kuramsal Higgs parçacığının gerçekten var olup olmadığını öğrenmek için biraz daha bekleyeceğiz.

Hadron Çarpıştırıcısı tatile giriyor

Dünyanın en güçlü parçacık çarpıştırıcısı, yarı güçle süpersimetrik parçacıklar aradıktan sonra büyük hedefi için dinlenmeye çekilecek.

Fizikte yepyeni açılımlar için umutların bağlandığı Büyük Hadron Çarpıştırıcısı (Large Hadron Collider – LHC)’nin, büyük hedefine ulaşmak için tam güçle çalışmasına olanak sağlayacak iyileştirmelerin gerçekleştirilebilmesi için gelecek yılın sonunda tatile sokulacağı açıklandı.

2009 yılının 8 büyük buluşu

Her yıl teknoloji bir adım daha ilerliyor, yeni keşifler yapılıyor, yeni cihazlar geliştiriliyor. 2009 yılında da sağlık, hizmet ve bilim alanında önemli süreçler yaşandı.
Time dergisi de 2009 yılında bilim alanında karşılaştığımız yenilikleri, buluşları ve gelişmeleri açıkladı. İşte bunlardan bazıları:

Fizikçiler ışığa düğüm attılar

Bilim adamları alışılmışın dışında bir başarıya daha imza atarak ışıkla düğüm atmayı başardılar. 1867 yılında bir bilim adamının hayallerinden doğan deneylerin doğurduğu bilgilerin tarihte yeni sayfa açacağı ifade edildi.
Haberin galerisi için tıklayın1867 yılında Lord Kelvin'in atomların yapısını izah edebilmek için teorik olarak ortaya attığı fikirden ilham alarak Professor Sir Michael Berry'nin 2000 yılında Bristol Universitesinde başladığı girdapsal ışık deneyleri sonucunda ışık resmen düğümlendi.

Güneş'te büyük çaplı patlama meydana geldi

Rusya Federasyonu Bilimler Akademisi, Lebedev Fizik Enstitüsü bilim adamları tarafından kurulan "Tesis" gözlemevi, Güneş'te son 2.5 yılın en şiddetli patlamasını tespit etti.
Rusya'nın "Tesis" gözlemevi Güneş'te son 2.5 yılın en şiddetli patlamasını tespit etti.

Rusya Federasyonu Bilimler Akademisi, Lebedev Fizik Enstitüsü bilim adamları tarafından kurulan "Tesis" gözlemevi, patlamanın GOES ölçeğine göre M 2.3 şiddetinde olduğu bildirildi.

İbn-i Heysem

İbn-i Heysem (Arapça: ابن الهيثم ibn al-Haytham, tam adı: ابو علی، حسن بن حسن بن هيثم‎ Abū 'Alī al-Hasan ibn al-Hasan ibn al-Haytham, Latince: Alhacen ya da Alhazen), Arap fizikçi, matematikçi ve filozoftur. 965'te Basra'da doğdu, 1038 - 1040 arasında Kahire'de öldü.

Fizik terimleri sözlüğü - T

Tamamlayıcı yasalar: Atomik düzeydeki özelliklerin tam olarak verilmesi. Elektron veya foton hem dalga hem de parçacık özelliği göstermesidir.

Tamamlayıcı renk: Beyaz rengi oluşturacak renklerin karışımı.

Tam devre: Bir bataryanın bir ucundan diğer ucuna kadar akimin akmasının sağlanması.

Temas kuvvetleri: İki cisim arasındaki fiziksel temas (değmenin) sonucunda ortay çıkan kuvvetlerdir.

Fizik terimleri sözlüğü - N

Net tork: Açısal momentumun zaman göre değişme hızıdır.

Newton: SI birim sisteminde kuvvetin birimidir.1 kg kütleli bir cisim üzerine uygulandığında ona 1m/sn2 ‘lik ivme kazandıran kuvvet 1 Newton’dur.

Newton’un 1. Yasası: Bir cisme bir dış kuvvet etki etmedikçe , cisim durgun ise durgun kalacak, hareketli ise sabit hızla doğrusal hareketine devam edecektir.

Fizik terimleri sözlüğü - L

Lâmi teoremi: Bir cisme uygulanan aynı düzlemdeki üç kuvvetin cismi denge halinde tutması durumunda, kuvvetlerden her hangi ikisinin bileşkesi üçüncü kuvvetle aynı büyüklükte ve zıt yönlüdür açıklamasını doğrulayan kuvvetlerin büyüklükleri ile açılar arasındaki bağıntı.

Lazer: Isınımın yayılması esnasında ışığın şiddetinin yükseltilmesi.

Fizik terimleri sözlüğü - K

Kaldıraç: Sabit bir nokta etrafında dönebilen cisim.

Kalori:1 gram suyun sıcaklığını 1 Celcius artırmak için gerekli olan isi miktarı.)

Kalorimetre: Isı ölçer.

Kanun: Doğruluğu evrensel olarak kabul edilmiş fikir.
Kapalı sistem: Çevresiyle enerji alış-verişi ve ya kuvvet etkileşimi bulunmayan sistem.

Fizik terimleri sözlüğü - H

Hacim: Maddenin uzayda işgal ettiği yer.

Hacimce genleşme: Bir maddenin sıcaklığı artınca hacminin büyümesi.

Hacimce genleşme kat sayısı: Bir maddenin birim hacminin sıcaklığındaki birim artışa karşılık, hacmindeki değişme miktarı.

Fizik terimleri sözlüğü - G

Gama ışını: Radyoaktif ısınımın yüksek enerjili ışık seklinde yayınlanması. Oluşan çekirdek, oluşturan çekirdek ile aynidir. Frekansı X-ısınlarının ötesindedir.

Gaz:Belirli bir sekli veya hacmi olmayan malzemeler.

Genel çekim kanunu: Uzayda cisimlerin birbirlerini kütleleri çarpımıyla doğru, aralarındaki uzaklığın karesi ile ters orantılı olarak çektiğini belirleyen yasa.

Fizik terimleri sözlüğü - F

Fahrenheit sıcaklığı: Suyun donma ve kaynama noktalarını 32 ve 212 değerleri arasında 180 bölmeye ayıran sıcaklık skalası.

Faraday: 1 mol yani 6.1023tane elektronun taşıdığı yük olup 965000 kulonludur.

Faraday İndüksiyon Yasası: Kapalı bir elektrik devresinde meydana gelen emk büyüklüğünün , elektrik devresinin manyetik alan içinde kapladığı yüzeyden geçen manyetik akının zamanla değişim hızına eşittir.Yani,kapalı bir elektrik devresi üzerinde ki manyetik alanın değiştirilmesi sonucunda devreden bir elektrik akimin akacağını göstermiştir.